Każdy z nas ma w pamięci jedną konkretną grę, która na samą myśl wywołuje ogromną nostalgię i uśmiech na twarzy oraz masę wspomnień. Dla mnie takim „portalem” do dziecięcych czasów są Przygody Reksia, które towarzyszyły mi przez wiele lat. Zasiewając jednocześnie dość duże ziarenko związane z zainteresowaniem przygodówkami point and click. Do dziś pamiętam ogromny smutek wraz z poczuciem pustki w momencie skończenia „Reksio i kapitan nemo”. Naprawdę trudno było się pogodzić z tym, że ta kultowa seria, która towarzyszyła mi, tyle czasu właśnie dobiegła końca. Rok 2009 wraz z częścią „Reksio i Miasto sekretów” przyniósł nadzieję na powrót, jednak niestety była ona żmudna i bardzo chwilowa. Przygody Reksia odeszły i nie wiadomo czy kiedykolwiek powrócą. Wiele razy w mojej głowie pojawiała się myśl, żeby może w jakiś sposób spróbować przywrócić tę serię, albo chociaż ponownie tchnąć w nią życie. Niestety wiem jak trudne i skomplikowane jest tworzenie gier, dlatego myśl ta umarła bardzo szybko. Okazało się jednak, że nie tylko ja wpadłem na taki pomysł. Co więcej, taki projekt jest już obecnie realizowany i ma swoje oficjalne demo!
Reksio i Kretes – Odkop to fanowska gra stworzona przez Fox Centurion, inspirowana jrpgami. Osobiście nigdy nie byłem fanem JRPG-ów, dlatego ten fakt troszeczkę mnie zaniepokoił, jednak szybko okazało się, że niepotrzebnie. Samo demo nie jest długie, możemy je przejść w niecałą godzinę, pomimo tego gra oferuje nam bardzo wiele! Podczas całego dema, czułem się jakbym, znowu był dzieckiem, który właśnie odkrywa nowe przygody Reksia i Komandora Kretesa. W grze znajdziecie, wiele nawiązań do poprzednich części, żartów. W dokładnie takim samym stylu oraz (co było dla mnie naprawdę zaskakujące) soundtracki z poprzednich części. Doskonale da się wyczuć, że autor wychował się na tej kultowej serii i pragnie stworzyć kolejną cześć właśnie w takim stylu dla jej fanów. Tak jak wspomniałem, demo jest dość krótkie, natomiast bardzo dobrze przedstawia nam czego, możemy się spodziewać w pełnej wersji.
Bardzo podoba mi się grafika, mimo że nie jestem jakoś wielkim fanem pixelartów to ta naprawdę do mnie trafia. Główne postacie wyglądają uroczo i wszystko tworzy bardzo fajny oraz wyjątkowy klimat. Gra jest dosyć prosta, sam miałem z nią 2 większe problemy. Pierwszym z nich było Wiadro (tak nie przewidziało wam się, Wiadro). Przy Warsztacie koguta wynalazcy, możecie znaleźć schemat maszyny, którą musimy stworzyć. Większość elementów była dla mnie czytelna, jednak trzeci element z numerem 1 dopiero po dłuższym, czasie stał się dla mnie bardziej jasny (moim zdaniem za bardzo zlewa się z elementem obok i trudno było mi określić, jaki ostatecznie ma kształt). Warte zaznaczenia jest to, że kogut wynalazca podpowiada nam, który konkretnie przedmiot mamy teraz dodać. Do naszego projektu oraz gdzie może on się znajdować, niestety to odkryłem dopiero po dłuższej chwili. Druga rzecz będzie dla was bardzo oczywista, jeśli postanowicie sami spróbować dema (do czego bardzo zachęcam!). Powiem wam tylko tyle, że chodzi o przedostatni etap, będziecie doskonale wiedzieć, o czym mówię 😀.
Dużym zaskoczeniem natomiast było to, że gra nie bazuje zagadkach z poprzednich części, tylko wprowadza nowe świeże pomysły. Wiadomo, gra została wykonana w zupełnie innym stylu, jednak wiele rozwiązań dałoby się w pewien sposób skopiować. Dodane zostały nowe mechanizmy oraz ułatwienia. W demie jest np. quiz związany z całą serią gier, które mogą znacznie zmodyfikować nam trudniejszy etap. Osobiście bawiłem się naprawdę świetnie i wiele razy zdarzyło mi się głośno zaśmiać z żartu. Czy przypomnieć sobie jakieś konkretne momenty z oryginalnej serii. Od siebie mogę dodać kilka małych uwag, które mam nadzieje zostaną poprawione w pełnej wersji gry. Przydatną rzeczą mogłoby być przedstawienie sterowania podczas odpalenia gry (lub może jakiś mały tutorial przed główną rozgrywką). Sam nie sprawdzałem, jak działa sterowanie, tylko zabrałem się od razu do grania. opiero w trakcie odkrywałem, jak wszystko działa. Dźwięk dialogów mógłby zostać zmieniony na bardziej „przyjemny” dla ucha. Tu osobiście nie wiem, czy jest to domena jrpegów (tak jak wspomniałem wcześniej, nie jestem ich fanem), ale potrafi być irytujący. Kilka osób w komentarzach wytykało ten problem. Sam podczas dialogów naciskałem spacje, co przyspieszało cały dialog i dopiero zaczynałem go czytać.
Bardzo polecam sprawdzić demo samemu i ocenić jak Reksio i Kretes – Odkop przypadł wam do gustu! Osobiście polecam przypomnieć sobie stare części i dopiero zabrać się za tą, gra zyska jeszcze bardziej w waszych oczach. Dajcie koniecznie znać, jak podoba wam się to demo i co chcielibyście jeszcze zobaczyć lub zmienić w pełnej wersji.